Sinds de heraanleg van de Markgravenstraat in 2017-2018 zijn er meldingen van rijden op de stoep wanneer auto's elkaar willen kruisen.
De mobiliteitscel van de stad, adviseerde om eenrichtingsverkeer in te voeren om zo de verkeersveiligheid te verhogen. Het schepencollege heeft dit voorstel eind augustus met een 700-tal folders gecommuniceerd in de ruime buurt van de Markgravenstraat.
9 bewoners reageerden op de uitnodiging om het bestuur te laten weten wat zij van de voorgestelde maatregelen vonden.
Het schepencollege heeft daarop op 27 september beslist om vanaf 5 oktober eenrichtingsverkeer in te voeren in de Markgravenstraat, tussen Vossenberg en Klein Markt in de richting van Klein Markt en tussen Vossenberg en Koeterstraat in de richting van Koeterstraat.
Om overlast in de Bolwerkstraat te vermijden, zal er voortaan ook in deze straat, tussen Vestingstraat en Schoolstraat alleen in de richting van de Schoolstraat gereden kunnen worden. De verplichte enkelrichting geldt niet voor fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs.
Het stadsbestuur volgt deze nieuwe verkeerssituatie nauwlettend op. Het zal de aanpassingen evalueren, met bijzondere aandacht voor de opmerkingen die de bewoners hebben geformuleerd, zoals mogelijk een verhoogde snelheid en extra verkeer in andere straten en aan kruispunten in de buurt.
Het bestuur onderzoekt ook de bezorgdheid om de zichtbaarheid bij het uitrijden van het Marie Van Heterenplein. De evaluatie zal gebeuren in het kader van het verkeerscirculatieplan, waarvan de opmaak al gestart is.
Alles is nog een overblijfsel van het N-VA-mobiliteitsbeleid van ex-schepen Y. Van Camp.
Foto Johan Temmerman/Nnieuws.